De publieke omroep dreigt tientallen miljoenen te moeten bezuinigen doordat de inkomsten van de tv-reclame teruglopen. "Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) in 2019 terug met circa 60 miljoen euro. Daarom geef ik nu al een waarschuwing af", schrijft minister Slob voor Media in een brief over de mediabegroting aan de Tweede Kamer.
Adverteerders kiezen steeds vaker voor online reclame in plaats van de tv-reclame. Voor komend jaar verwacht Slob dat de NPO ruim 28 miljoen euro tekortkomt door de afgenomen Sterinkomsten.
Tot en met 2018 kunnen de tegenvallers worden gecompenseerd uit de Algemene Mediareserve, een pot waarin de omroepen jaarlijks geld storten. De bodem daarvan is volgend jaar bereikt, laat Slob weten.
Onomkeerbaar

"De beweging naar online is onomkeerbaar", schrijft de bewindsman. Zijn departement onderzoekt hoe de publieke omroep de inkomsten uit reclame en andere bronnen kan vergroten. Slob wil de komende tijd met betrokkenen overleggen over nieuwe strategieŽn om het budget aan te vullen.
De minister noemt de rol van de publieke omroep "onmisbaar", maar wijst er tegelijkertijd op dat de positie van de NPO onder druk staat "in een overvol medialandschap".
NPO

De NPO zegt in een reactie de tendens die Slob beschrijft te herkennen. NPO-voorzitter Rijxman: "Het grootste deel van de advertentiegelden verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook."
Ze wijst erop dat de mogelijkheden van niet-commerciŽle omroepen om extra inkomsten te realiseren, beperkt zijn. Rijxman vertrouwt erop dat de Kamer en het kabinet inzien dat de NPO juist meer geld nodig heeft.


More...